سرآشپز اردبیل

سرآشپز اردبیل

مطالب این وبلاگ را با ذکر منبع آن استفاده نمایید
سرآشپز اردبیل

سرآشپز اردبیل

مطالب این وبلاگ را با ذکر منبع آن استفاده نمایید

فسنجان به سبک اردبیل

به نام خدا


خورشت فسنجان در اردبیل آنگونه که در جاهای دیگر متداول است پخت نمی شود

به نظر من این طرز پخت به دلیل همگن بودن مناسبت بیشتری برای پذیرایی از مهمانان دارد


مواد مورد نیاز:


گوشت مرغ یا گوشت گوسفند بدون چربی : نیم کیلو گرم


رب انار ترش: دولیوان


پیاز (ترجیها قرمز): نیم کیلوگرم


روغن : دوقاشق غذاخوری


نمک : قدری


شکر: نصف استکان


مغز گردو: صد گرم


طرز تهیه:


مرغ یا گوشت را آب پز  می کنیم تا زمانی که دولیوان از آب آن حد اقل باقی مانده باشد- سپس آن را به قطعاتی به اندازه نصف قوطی کبریت خرد می کنیم. پیاز ها را پوست کنده و با کمی آب، کاملا آب پز نموده و له می کنیم- رب انار و روغن و نمک و شکر و گردو های خرد شده (به اندازه نخود) و پیاز آب پز له شده را به گوشت و آبگوشت آن اضافه نموده و در شعله ملایم می گذاریم تا جا بیوفتد- این کار ممکن است تا یک ساعت طول بکشد- بعد از جا افتادن باید به روغن افتاده و مانند رب گوجه فرنگی سفت بوده و اصلا شل و روان نباشد!


باید در این خورشت لذیذ قطعات گردو و گوشت معلوم بوده و به هیچ وجه از مرغ یا گوشت درسته استفاده نمی گردد.


پیاز آب پز و رب انار حجم این خورشت را افزایش داده و باعث قوام آن می شود- پیاز آب پز این ترکیب در  فسنجان سایر شهر ها استفاده نمی شود و مختص اردبیل است.



عکس از  http://vista.ir

نظرات 10 + ارسال نظر
ندا جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:32 ب.ظ

20

نگین سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:19 ق.ظ http://parisima.blogfa.com

هااااااااااااان اینو میگن فسنجون

دست آشپزش درد نکنه ...

نسرین.م پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:30 ق.ظ

سلام آقا مرتضی (پس اسمتون مرتضی است و دیگه میشه خطابتون کرد)
دست شما درد نکنه نمی دونستم هنرمندید.
غذای مورد علاقه ی من فسنجونه ولی هیچوقت نشنیده بودم که شما نیم کیلو پیاز توش می ریزید. باید خیلی خوشمزه باشه.

من برای این میزان گوشت، با گردوی سه برابر بیشتر دوست دارم.
شمالی ها هم دستپخت محشری دارند ولی فسنجونشونو دوست نداشتم. همه رو عین سوپ می کنند. نمی دونم... خونه ی دوستی اینجوری خوردم. حس کردم دارم شن خیس می خورم. باوجودیکه رنگش محشر بود، مزه ی هیچی نمی داد! شکنجه شدم تا خوردمش.

حتمن لینکتونو میذارم دوستان استفاده کنند.

خوشمزه ترین غذایی که من تو اردبیل و سرعین خوردم، اولیش آش دوغ بود و دومیش خامه و عسل بی نظیرش.
تنها خاطره ی خوبی که از اردبیل دارم همین دوتا مزه هست. بقیه اش افتضاح بود و پر از پشیمونی. چون با یه آدم مریض سر و کار داشتم وگرنه شهر زیبایی دارید.

البته به دیدن گردنه ی حیران می ارزید. شاهکار طبیعت اون استانه بنظرم.
منتظر دستور غذاهای بعدی هستم.

بانوی اسفند چهارشنبه 24 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:38 ب.ظ http://esfandbano.blogfa.com

خدا قسمت کنه یه بار مهمون شما بشیم از این غذاها برامون بپزید

بلیط بگیر بیا خب

منا چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1394 ساعت 02:43 ب.ظ

من عاشق فسنجون های اردبیلی ها هستم

قابل توجه بعضیا

لیلابانو شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 08:08 ق.ظ

سلام اخه فسنجون ب گردویی هست ک توش میریزن شما فقط پیاز ریخیتید اخه ۱۰۰گرم شد گردوی فسنجان اخه ,,اونی ک درست میکنید بیشتر شبیهه خورشت پیازه ,نیم کیلو پیاز !!!!!!!؟؟؟؟چه شوووودد

پیاز بیشترش آبه و وقتی پخته و تبخیر شد چیز زیادی ازش نمیمونه که هول ورتون داشته، شاید یک چهارمش،
صد گرم گردو معادل یک لیوانه و برای چهار نفر کافیه. من دستور اون چیزی که در شهر ما پخت میشه را دادم ، هر کسی هر کجا هر طوری دوست داره میپزه، فسنجانی که من تهران دیدم ران و سینه درسته مرغ بود با یک مایع روانی که مثل سس روش ریخته بودند!

زهرا سه‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 07:29 ب.ظ

سلام
ممنون از شما دوست عزیز که دستور پخت فسنجون اردبیل رو گذاشتید.
دریکی از رستوران های خوب شهرتون فسنجونتون رو خوردیم خیلی عالی وخوشمزه بود.ممنون از مردم مهمون نواز اردبیل
درضمن پیچاق قیمه اردبیل هم حرف نداره حتما امتحان کنید.

دستور پیچاق قیمه را گذاشته ام.

ممنون از نظر لطف شما

فرح حسینی دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 11:44 ق.ظ

فسنجان اردبیل اصلا وخوشمزه نیست وهیچ شباهتی به فسنجان معمولی هم نداره همش پیازه اصل فسنجون به گردوشه

دستور غذایی من گردو نداشت؟

راهی چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1402 ساعت 07:46 ب.ظ

اگه کسی بتونه خورش فسنجون اردبیل رو بپزه وخوب جا بندازه، انصافا" حرف نداره .

اردبیلیم چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1402 ساعت 08:43 ب.ظ

ببینید به عنوان یک اردبیلی فسنجون در اصل همینه روعن مازاد نداره الکی پلکی ادویه مدویه اضافی نداره یه خورشت فوق العاده خوشمزه است .اونایی که اعتراض دارن یه بار از آشپز اصل اردبیلی بخورن بیان بشینن حرف بزنیم‌.هیچ وقت به هیچ نوع غذایی قبل از امتحان ایراد نگیرید .فسنجون اردبیل محشرررررررره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد