سرآشپز اردبیل

سرآشپز اردبیل

مطالب این وبلاگ را با ذکر منبع آن استفاده نمایید
سرآشپز اردبیل

سرآشپز اردبیل

مطالب این وبلاگ را با ذکر منبع آن استفاده نمایید

قویماق

قویماق  چیزی  شبیه کاچی بوده و از غذاهای سنتی اردبیل بوده و خصوصا برای زنان زایمان کرده تدارک دیده می شود

و به صورت داغ هم سرو می شود


مواد لازم

کره                              200 گرم 

آرد سفید اعلا                50 گرم

شکر                            یک لیوان

آب جوش داغ                 یک لیوان پر

زعفران- زرد چوبه و دارچین     قدری


نخست زعفران را با اندکی آب جوش دم می کنیم تا رنگ بدهد.

کره را در یک قابلمه نچسب و گود در دار روی شعله به آرامی آب نموده و پس از داغ شدن آرد را داخل آن ریخته و تفت می دهیم تا طلایی شود.

 سپس یک قاشق چایخوری پر زرد چوبه را اضافه نموده و مخلوط می کنیم و  آب جوش را داخل مواد ریخته و با یک قاشق بزرگ چوبی خوب هم می زنیم تا به حالت فرنی مانند در آید .

 بلافاصله شکر و زعفران را افزوده و در شعله بسیار ملایم در ظرف را می گذاریم  تا قویماق حد اقل به مدت بیست دقیقه دم بکشد و سفت شود.

 بعد از اینکه قویماق خودش را بست و حتی ته دیگ نازکی تشکیل داد(که بسیار خوشمزه است و من عاشقشم!) شعله را خاموش نموده و در بشقاب کشیده و با کمی دارچین آن را سرو می کنیم.



 عکس از    http://www.citypedia.ir/


نظرات 6 + ارسال نظر
یک سبد زندگی یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:55 ب.ظ http://razenarges.blogfa.com

به به قویماخ

آسمان شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 12:35 ق.ظ

وای من یک بار توی بچپی خوردم و هنوز مزه ی ته دیگش زیر زبونمه
مرسی از طرز تهیه ایشالله به زودی درست میکنم.

نوش جان

منیژه چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 03:50 ب.ظ

وای من الان دیدم اینو. تو بچگی خوردم اون ته دیگش منو کشته. اما هیچ وقت کسی نبود دوباره درست کنه حالا خودم دست به کار میشم به خاطر دل کوچیک خودم. ممنون که سایتتون را معرفی کردید در وبلاگ زمزم.

ممنون ، ظرفشو نچسب انتخاب کنید و بذارید نیم ساعتی با شعله کم ته دیگ ببنده

ب پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:16 ب.ظ

من نتونسنم درستش کنم آرداش رو سوزوندم

آرد کم تفت داده میشه
بازم امتحان کنید

پریسا پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1399 ساعت 10:43 ق.ظ

سلام خیلی خوبه شکرو با اب زعفران قاطی کنیم یا همین جور خشک اضافه کنیم

خب بهتره زعفران دم کرده استفاده کنید
بعد از پختن آرد تفت داده شده در روغن، شکر خشک داخلش ریخته میشه و هم زده میشه با زعفران

حمید جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 02:16 ق.ظ

قویماق فقط با نمک، اصلا با شکر نمی‌چسبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد